قهوه اسپشیالیتی یا تخصصی | تفاوت قهوه تخصصی و قهوه معمولی

قهوه اسپشیالیتی چیست

هنگام نوشیدن قهوه ممکن است حس چشایی کنجکاو شما این حس را به شما بدهد که طعم قهوه ای که مینوشید ایا شما را راضی میکند وبه دنبال حس انرژی بخشی که در صبح در حال جستجوی ان هستید باشید. و این حس خوب را در قهوه خود جستجو کنید

شاید قهوه ای که میخورید شما را راضی نکند پس بیایید تا با قهوه ای اعجاب انگیز شما را اشنا سازیم .

قهوه تخصصی یا اسپشیالیتی چیست

چه چیزی قهوه شما را خاص میکند تا باعث شود از طعم ان لذت ببرید ؟! اگر شخصی باشید که از نوشیدن قهوه لذت میبرید شاید بهتر باشد که نوشیدن قهوه معمولی را کنار گذاشته و با قهوه مخصوص اشنا شوید . چه چیزی این نوع قهوه را بسیار خاص می کند و شما را ترغیب به خرید قهوه میکند.؟!

بیایید دانه ها ی این نوع خاص از قهوه را که سفری طولانی را در مسیری پیچیده طی کرده اند دنبال کنیم.

هر کشوری بنا به سلیقه ومزاج مردم سرزمین خود و یا زمین حاصلخیز برای کشت قهوه و همچنین موفقیت در تجارت و کسب سود متعالی قهوه ی مخصوص خود را کشت میکند.

قهوه تخصصی آنطور که ما انتظار داریم باید ویژگیهای ممتاز بودن را داشته باشد.قطعا دانه ها مقدار اسیدیته یکدست بودن قندهای درون قهوه واحساس یاداور طعمهای شیرین و بوی قهوه و طعم ان از این قاعده مستثنی نمیباشد.

دانه های قهوه تخصصی در مزارع کشت قهوه به بهترین شکل ممکن بصورت دستچین وبا دقت خاصی برداشت میشود دانه های قهوه اسپشیالیتی نباید بیشتر از 5 عدد قهوه معیوب در هر 350 گرم داشته باشد. دانه ها باید سالم و حتی الامکان هیچ عیبی نداشته باشند.کاملا هم اندازه و دانه نارسی نداشته باشد.

بعد از برداشت دانه قهوه که اکنون بصورت دانه های قرمز و ابدار میباشد وبه ان گیلاس قهوه میگویند باید طی مراحلی تبدیل به دانه های سبز رنگ شوند که بصورت خیساندن ویا خشک کردن و پهن کردن دانه های قهوه انجام میگیرد بعد از جدا سازی پوست میوه ها انها را تبدیل به دانه های سبز رنگ کرده و به مرحله برشته کاری انتقال داده می شود که بخش مهم در ایجاد طعم نهایی قهوه و آزادسازی طعمهای مختلف از دانه قهوه میباشد.

قهوه تخصصی چیست

نوع دستگاه و دمای اولیه دستگاه دفعات برشته کاری و مدت زمان برشته کاری وبسیاری عوامل دیگر تاثیر قابل توجهی بر طعم دانه قهوه خواهند داشت. در مرحله آخر قهوه آزمایی طبق دستورالعمل رسمیو معیارها و استانداردهای ارزیابی بر روی قهوه انجام شده در نهایت قهوه تخصصی با کیفیت به بازار عرضه می شود.

جداسازی دو قهوه تجاری وقهوه اسپشیالیتی

از عمده دلایلی که باعث تقسیم قهوه به دو دسته تجاری یا معمولی و قهوه تخصصی یا اسپشیالیتی میشود میتوان به کیفیت دانه سبز قهوه و عطروطعم قهوه اشاره کرد .

قهوه های تجاری یا معمولی میوه ها را با دستگاه برداشت کرده و چون عملیات برداشت سریع انجام میشود هزینه کمتری را شامل میشود .همچنین برداشت دانه های قهوه با دستگاه باعث میشود که دانه های نارس ویا دانه های بیش از حد رسیده همه با هم برداشت شود و کیفیت قهوه را کاهش دهد.

در صورتیکه دانه های تخصصی در مزارع با شرایط اب وهوای مناسب و تحت شرایط خاص کاشت و برداشت ان با دقت و توسط کشاورزان دستچین میشود و دانه های قهوه نارس جدا شده و همین امر باعث شده که از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

قهوه های تخصصی یا اسپشیالیتی

قهوه های تخصصی مناسب اشخاصی است که میخواهند از طعم قهوه خود لذت ببرند.این قهوه ها قیمت بالایی دارند زیرا کشت فراوری و رست ان با دقت وتلاش وتمرکز هر چه بیشتر انجام میشود بنابراین قیمت قهوه را تا حدی افزایش میدهد.

با نوشیدن قهوه تخصصی رایحه های مختلفی را حس میکنید. عطرهای قهوه با رایحه مرکبات و یا شکلاتی از این دسته هستند رایحه قهوه تخصصی باعث افزایش هوشیاری در بخشهای مختلف مغز و در اکثر مواقع کاهش استرس در اشخاص میشود.

گروهی از قهوه ها هستندمانند قهوه عربیکا که دانه های انها طعم متفاوتی دارند وتمایل شما را به نوشیدن قهوه بیشتر میکند. این نوع قهوه ها در ازتفاعات بالا کشت شده که نیاز به اب وهوای مناسب کشت خاک حاصلخیز و نور بیشتر و دمای ثابت دارند به همین علت دارای دانه های معطر شیرین و طعم طبیعی هستند .

ویژگی های قهوه اسپشیالیتی

قهوه های تجاری یا قهوه معمولی

قهوه های تجاری یا معمولی مانند قهوه روبوستا در مزارع جزایر هاوایی ویا کلمبیا وبرزیل کشت می شوندو30 درصد بازار جهانی را شامل می شوند.این نوع قهوه دربرابر افتها مقاومت خوبی دارند.کشت انها در ارتفاعات پایینتر صورت می گیرد ونیاز به مراقبت خاصی ندارند و حتی میوه این نوع قهوه زودتر به بار می نشیند. دارای قیمت مناسب و دردسترس هستند.

تفاوت قهوه معمولی و قهوه تخصصی

امروزه در جمع کسانی که عادت به خوردن قهوه دارند ان هم از نوع مرغوب و یا کسانیکه که خود از دسته برشته‌کنندگان و تولیدکنندگان هستند اگر بگویند یک قهوه معمولی قهوه ای کم کیفیت و طعم پایین است دروغ نگفته اند.

هنگام نوشیدن قهوه معمولی،ممکن است حس کمتر رضایت بخشی در طعم ان داشته باشید.در حالیکه نوشیدن یک قهوه تخصصی بدین معنی است که کیفیت قهوه از دانه تا دم کردن و نوشیدن ان کاملا تضمین شده است.

چیزی که باعث میشود یک قهوه را تخصصی کند نحوه برشته شدن دانه قهوه و استخراج ان اشاره دارد .قهوه تخصصی معمولا از دانه های با کیفیت بالا دانش وتخصص بالاتر و تجهیزات پیشرفته تهیه میشوند و همچنین در کافی شاپهایی که به سرو قهوه با کیفیت اهمیت میدهند ارائه میشود..قهوه های تخصصی به طور متفاوتی دم می شوند

قهوه های تخصصی را نباید با قهوه های ممتاز اشتباه گرفت زیرا که تنها تبلیغات دلربایی هستند که تنها برای جذب مخاطب خود بکار میروند.

طبق تعریف انجمن قهوه تخصصی آمریکا SCAA یا موسسه کیفیت سنجی قهوه CQI قهوه تخصصی «به قهوه هایی با دانه هایی سبز با کیفیت بالا اشاره دارد که توسط تولید کنندگان با طعم ها و رایحه های متفاوت و سپس به درستی بر اساس استانداردهای توسعه‌یافته SCAA دم می‌شوند و رتبه بالای 80 را کسب کرده باشند.»

قهوه های معمولی را از دانه های با کیفیت پایین تر و با استفاده از تجهیزات سنتی و روشهای ساده تر تهیه می شود ودر بیشتر مغازه هه وسوپر مارکتها در دسترس است. واغلب با قیمت پایینتری هم عرضه می شود.

فروشندگانی هستند که فروش قهوه خود را تحت عنوان قهوه تخصصی درجهان گسترش می دهند و نیز منتقدانی که به آن ایراداتی وارد میکنند و خواستار پایان دادن به این عنوان (تخصصی) هستند. چرا که این عنوان دستخوش بازیهای تجاری شده است و بر این عقیده اند که نباید در همه جا و برای هر مارک قهوه ای کلمه تخصصی بکار گرفته شود واز آن سوئ استفاده گردد. از طرفی اگر کشاورزان ترغیب شوند که فعالیت خود را تنها در تولید قهوه تخصصی اختصاص دهند تعادل در خرید و فروش بازار قهوه بهم میریزد.

انواع قهوه اسپشیالیتی

انواع قهوه های تخصصی

قهوه های تخصصی دارای تنوع گوناگون هستند و هر کدام از دانه های تخصصی یا اسپشیالیتی دارای فواید و خواص خاص خود هستند.این دانه ها در مناطق خاص در مزارع سراسر دنیا بخصوص در کشورهای کلمبیا برزیل هندواتیوپی کشت می شوند و طبق استانداردهای بسته بندی قهوه فراوری شده و در بازار عرضه می شوند.در زیر به برخی از دانه های تخصصی و انواع قهوه اشاره می شود.

دانه قهوه عربیکا: بیشترین مصرف قهوه برای علاقمندان به قهوه از این دانه میباشد و پرفروشترین و محبوبترین قهوه در جهان است و در کشورهایی مثل برزیل کلمبیا و اتیوپی کشت شده و دارای طعم ملای وشیرین شکلاتی است.

دانه قهوه روبوستا: در مناطق گرمسیری برزیل ویتنام و اندونزی کشت می شود و طعمی تلخ وقوی و تند دارد وبرایتهیه قهوه اسپرسو استفاده میشود.

ویژگی قهوه تخصصی

دانه قهوه کاتورا:این دانه دارای طعم ملایم و شیرینی طبیعی است و در اتیوپی کاشت وبرداشت می شود .

دانه قهوه گیشا: این دانه قهوه در ارتفاعات بالای 2000 متر از سطح دریا کشت شده واز جمله دانه های قهوه ای است که در قهوه اسپشیالیتی مورد استفاده قرار می گیرد و در اتیوپی کنیا و اوروگوئه و… کشت می شود .

دانه قهوه موندو نوو و کاتوای :این دانه های قهوه در مناطق کوهستانی پاپوآ و پرو کشت می شود و دارای طعمی شیرین با بویی شبیه بوی شیرین مثل سیب و اناناس دارد.

دانه قهوه لیبریکا: این دانه در مناطق خشک و کم اب جنوب افریقا کشت شده و دارای طعم تند و قوی و بویی ملایم میباشد و دانه قهوه اکسسو که در مناطق گوآتما و در امریکای مرکزی کشت میشود و دارای طعم شیرین وملایم است.

در هر صورت دانه های تخصصی دارای طعم ملایم وشیرین و در اکثر موارد بویی ملایم وخواص مربوط به خود را دارد

وبرای تهیه انها با روشهای تخصصی وتحت کاشت و مراقبت ویژه انجام می شود تا قهوه ی تخصصی مناسب و ویژه را در بازار جهانی عرضه می شوند.

مطلب آخر

یک قهوه تخصصی عالی توسط کشاورزانی کشت میشود که کیفیت قهوه را بر کمیت آن ارجحیت میدهند.آنها نسل اندر نسل با تلاش بی وقفه خود محصولی بی نظیر با بالاترین سطح کیفیت به بازار ارائه میدهند .و نه تنها زندگی خود را وقف بهبود و ارتقای کیفیت قهوه بلکه ارتباطی فراسوی تصور با خریداران و علاقمندان به قهوه ایجاد میکنند. از طرفی به حفظ بقای خانواده خود هم کمک میکند.

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *